Czy islam zezwala na branie udziału w wyborach?

Pytanie: Co roku w Anglii my, muzułmanie, jesteśmy podzieleni w kwestii „czy dozwolone jest głosowanie na prawa ustanowione przez człowieka”. Zadaję to pytanie, by zrozumieć czy dopuszczalne jest głosowanie na prawa inne niż prawa Allaha i czy to prowadzi do taghutu (niesprawiedliwości) czy szirk (dodawania Bogu współtowarzyszy)? Czy wolno nam jedynie przestrzegać szariatu? Głównym problemem jest spór o to, czy możemy uczestniczyć w tym procesie głosowania, czy nie?

Odpowiedź: Proces głosowania w niemuzułmańskich krajach demokratycznych nie opiera się na ideologiach religijnych, a wybory nie są wygrywane i przegrywane na podstawie religii. W związku z tym kandydat biorący udział w wyborach nie obiecuje wdrożenia praw islamu ani żadnej innej religii.

Zwykle kandydat obiecuje społeczeństwu lepsze usługi i udogodnienia. Usługi te mogą być również powiązane z konkretną religią, np. obiecywanie muzułmanom pomocy finansowej na budowę meczetów i tak dalej.

Dlatego głosowanie na konkretnego kandydata lub partię w krajach niemuzułmańskich będzie dopuszczalne i nie będzie uważane za grzech lub Kufr (niewiarę). Kiedy głosuje się na partię, niekoniecznie oznacza to, że całkowicie zgadza się z jej przekonaniami i ideologiami, raczej chodzi o to, aby kandydat (lub partia) był pomocny dla całej społeczności.

Biorąc pod uwagę powyższe, staje się jasne, że samo głosowanie nie jest czymś niedopuszczalnym. Należy jednak pamiętać o następujących kwestiach:
 - głosowanie jest w pewnym sensie składaniem świadectwa na korzyść osoby/partii, na którą się głosuje. Fałszywe zeznania są poważnym grzechem, dlatego głosowanie na kandydata, o którym wiadomo, że nie jest godzien, będzie również niezgodne z prawem i poważnym grzechem. 
Allah Najwyższy mówi:
Kiedy przemawiasz, mów sprawiedliwie, nawet jeśli chodzi o najbliższego krewnego”. (al-An’am, 152)
oraz
„I unikajcie słowa fałszywego”. (al-Hajj, 30)

Składanie fałszywych zeznań uznano za jeden z głównych grzechów. Imam Dhahabi (niech Allah się nad nim zlituje) wspomniał o fałszywych zeznaniach w swojej słynnej książce al-Kaba’ir, a następnie przytoczył następujący hadis:
"Czyż nie mam wam powiedzieć o największych grzechach (akbar al-kaba’ir): przypisywaniu partnerów Allahowi, nieposłuszeństwie rodzicom, składaniu fałszywego świadectwa i mówieniu nieprawdy?” (Sahih al-Bukhari). 

Oddając swój głos, tak naprawdę daje się świadectwo, że dany kandydat (lub partia) jest godny zaufania w swoich przekonaniach i działaniach oraz lepszy od pozostałych kandydatów.

W sytuacji, gdy nie ma godnego kandydata (jak w krajach niemuzułmańskich, gdzie conajmniej ideologie i przekonania odpowiednich partii są sprzeczne z naukami islamu), wówczas głos należy oddać na tego, który jest lepszy i bardziej godny zaufania niż pozostali kandydaci.

Dlatego też oddanie głosu wyłącznie na podstawie powiązań osobistych, rodzinnych itp. (gdy ma się świadomość, że ten, któremu oddano głos, nie jest godzien) będzie uważane za niedopuszczalne.

Głos należy oddać na kandydata, który według nas zapewni ludziom ich prawa, zapobiegnie uciskowi i tak dalej.

Czasami głosowanie staje się konieczne. Sayyiduna Abu Bakr (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazuje, że Wysłannik Allaha (niech Allah błogosławi go i obdarza pokojem) powiedział:
„Jeśli ludzie zobaczą prześladowcę i nie zapobiegną mu, wówczas jest bardzo prawdopodobne, że Allah obejmie ich wszystkich karą”. (Sunan Tirmidhi i Sunan Abu Dawud)

Dlatego też, jeśli widzisz jawny ucisk wobec ludzi i pomimo tego, że możesz zapobiec temu uciskowi poprzez oddanie swojego głosu, nie robisz tego, to w świetle tego hadisu będziesz grzeszny.

W innym hadisie jest powiedziane:
„Jeśli wierzący jest poniżany w obecności jakiejś osoby, a ona pomimo możliwości zapobieżenia temu upokorzeniu, powstrzymuje się od tego, Allah upokorzy ją (w Dniu Zmartwychwstania) w obecności wszystkich stworzeń". 
(Jam al-Fawa’id, 2/51)

Podsumowując, głosowanie nie jest czymś niedopuszczalnym. Jeżeli uważa się, że dany kandydat lub partia będzie przydatna dla ogółu społeczeństwa w jego codziennych sprawach, wówczas należy na niego oddać głos. A głosując na konkretną partię, nie będzie to równoznaczne, że zgadza się się ze wszystkimi jej ideologiami i przekonaniami.

Allah wie najlepiej. 

[Mufti] Muhammad ibn Adam
Darula Iftaa
Leicester, Wielka Brytania