Nie odczuwam nic podczas modlitwy


Pytanie: Czuję się zagubiona w mojej praktyce. Wydaje mi się, że straciłam iman z powodu łasłasa; nie czuję nic, kiedy robię dua, nie czuję szczerej skruchy i czuję się jak hipokryta. Nie czuję się aż tak źle, jak kiedyś, po popełnieniu błędu.
Nie jestem religijna. Chociaż modlę się o czasie, jeśli nie jestem zajęta, daję jałmużnę i modlę się tahadżdżud, nie czuję bliskości Allaha. Czy jest coś, co może przywrócić mój imaan? Chcę znów być religijna.

Odpowiedź:

Poczucie pobożności

Ludzkie serce po arabsku nazywa się Qalb. Słowo Qalb ma w swoim rdzeniu znaczenie „zmieniać się”. To dlatego, że ​​serce stale zmienia się ze stanu w stan. Z tego powodu uczeni mawiali: „Dałam al-Hal Muhal” lub „Pozostanie w tym samym stanie jest niemożliwe”.

Czasami może to być część większego testu wiary w tym życiu. Allah Najwyższy stworzył nas, abyśmy oddawali Mu cześć. Powiedział: „Nie stworzyłem dżinów ani ludzi, jak tylko po to, aby Mnie czcili”. [Koran, 51:56] Czasami czcimy Allaha Najwyższego z bardzo subtelnych ukrytych motywów, z których najczęstszym jest dobre samopoczucie (podczas dokonywania aktów czci).

Nie wpływa to na ważność ani akceptację naszych uczynków, ale czasami Najwyższy Allah odbiera to poczucie lekkości duszy podczas ich wykonywania, aby wznieść nasze intencje na wyższy poziom szczerości: byśmy czcili Allaha Najwyższego, nie szukając w tym żadnej korzyści dla nas samych.

On jest zawsze blisko

Ważne jest, aby pamiętać i rozmyślać nad faktem, że Allah Najwyższy jest zawsze blisko. Niezależnie od tego, czy jesteśmy tego świadomi (co ma miejsce, gdy nasza wiara jest wysoka i nasze serca są obecne w aktach czci), czy nie, Allah Najwyższy jest nam bliższy niż nasza życiodajna krew.

Allah Najwyższy mówi: „Zaprawdę, (to) My (Którzy) stworzyliśmy ludzkość i (w pełni) wiemy, co szepczą im ich dusze i jesteśmy bliżej nich niż (ich) żyła szyjna”. [Koran, 50:16]

Piękną rzeczą w tym wszystkim jest to, że niezależnie od naszego obecnego stanu, jeśli szczerze pragniemy relacji z Najwyższym Allahem, jesteśmy już na ścieżce sukcesu, bo gdyby On nie chciał, żebyśmy mieli z Nim relację, nie umieściłby troski o nią w nasze serca.

Troska o relację z Bogiem oznacza miłość od Niego

Fakt, że znajdujesz się w rozpaczliwej sytuacji i zwracasz się o pomoc w sprawie swojej relacji z Allahem i pytasz, jak ponownie się z Nim połączyć, jest sam w sobie radosną nowiną, czymś, z czego możesz się cieszyć i okazywać wdzięczność, a także czymś, jeśli się nad tym zastanowisz, co powinno podnieść cię na duchu.

Allah Najwyższy mówi: „Kiedy Moi słudzy pytają Cię o Mnie: Zaprawdę jestem blisko. Odpowiadam na modlitwę, kiedy Mnie wzywają. Niech więc Mi odpowiedzą (w posłuszeństwie) i uwierzą we Mnie, a może zostaną poprowadzeni (na Właściwą Drogę)”. [Koran, 2:186]

Rozważ początek tego wersetu. Allah Najwyższy mówi: „Kiedy Moi słudzy pytają cię o Mnie…” Zauważ, że Allah nie mówi „wtedy idź i powiedz im, że jestem blisko”. Raczej Allah Najwyższy mówi: „Jestem blisko”. To tak, jakby Allah zwracał się bezpośrednio do osoby, która pyta o Niego. 

Wznoszenie rąk – kolejny znak Jego miłości

Wielki uczony Ibn 'Ata Illah al-Sakandari (niech Allah się nad nim zmiłuje) powiedział: „Kiedykolwiek (odkryjesz, że) On rozwiązał twój język, aby zapytać (Go o coś), wiedz, że On zamierza ci ofiarować.” [Ibn ‘Ata Illah al-Sakandari, al-Hikam]

Fakt, że budzisz się do modlitwy Tahadżdżud i wznosisz ręce w błaganiu do Niego – jest to wyraźny znak, że ​​Allah Najwyższy cię kocha, troszczy się o ciebie i planuje dla ciebie wielkie rzeczy.

Radzenie sobie z wątpliwościami (łasłasa) 

Skoro przyznajesz się do cierpienia z powodu wątpliwości, podstawową reakcją na nie (łasłasa) jest ich odrzucenie i ignorowanie. Te obawy pochodzą od Szatana i Najwyższy Allah ostrzegł nas, że jest on dla nas wyraźnym wrogiem i nakazał nam być mu nieposłusznym. [Ibn ‘Abidin, Radd al-Muhtar]

Jedną z najniebezpieczniejszych rzeczy, do których nawołuje Szatan, jest posiadanie złej opinii o Allahu Najwyższym. Sprawia, że ​​ludzie myślą, że Allah Najwyższy jest jakimś tyranem, czekającym, aż wpadniemy w poślizg, aby mógł nas ukarać. To nie może być dalsze od prawdy. Allah Najwyższy wyraźnie rozwiewa takie myśli już w pierwszych słowach Koranu.

Podsumowanie 

Nie obciążaj się takim pesymizmem. Kontynuuj to, co robisz i zastanów się nad powyższym. Radziłbym ci także, abyś zwiększyła swoje starania w zdobywaniu wiedzy (religijnej). Jest to prawdopodobnie najlepsze lekarstwo na duchową chorobę zwątpienia.

[Szejkh] Yusuf Weltch