Walka o prawa kobiet?

Najważniejszą kwestią każdego wierzącego jest świadomość, że okres, który spędzi na ziemi jest ograniczony i gdy przeminie będzie mu dane spotkać się z jego Panem. Po uznaniu i zaakceptowaniu tego faktu, jego obowiązkiem jest dowiedzieć się, co jest winien Bogu, aby w tym Dniu nie spotkał się z rozczarowaniem i niewyobrażalną stratą. 

Alhamduillah, nasz Pan jest Miłościwy, i nie zostawi nas, abyśmy sami sobie radzili w związku z tym krytycznym zadaniem. Patrząc na piękny przykład Muhammada saał, możemy wiedzieć, co jesteśmy winni Allahowi względem najważniejszych i najbardziej trywialnych aspektach naszego życia. Poprzez jego przykład oraz instrukcje od jego rodziny, żon, towarzyszy i wszystkich osób, które żyły wokół niego, możemy zdobyć istotne lekcje, jak najlepiej żyć naszym życiem i jak się udoskonalać, jak udoskonalać nasze rodziny i nasze społeczeństwo w sposób, który dostosowuje nas do tego, czego Allah od nas oczekuje. 

Jak każda osoba lub podgrupa, która zmaga się z uciskiem lub trudną sytuacją na ziemi, kiedy kobieta stoi przed wyzwaniem, musi w pierwszej kolejności zwrócić się do swojego Pana. Musi się modlić, prosić Jego o pomoc i mieć nadzieję, że poprawi On jej sytuację. Czyniąc to, ważne jest, aby szukała wiedzy.

Jakie obowiązki spoczywają na niej względem małżeństwa, a jakie wzgłędem rodziny i ummy? A jakie ona ma prawa względem wcześniej wspomnianych? 

Poszukiwanie wiedzy nie tylko pomoże jej w pozyskaniu jej praw, ale także pomoże jej zobaczyć, jakie postawy wewnętrzne i działania zewnętrzne są wymagane by pomóc jej w tym procesie. 

Jeśli jej intencją jest zgłębianie wiedzy by siebie udoskonalać i zadowolić tym samym swego Pana, wtedy będzie płynąć z tego wielka baranka (błogosławieństwa), która z kolei będzie powodować zmiany w jej małżeństwie, pozycji w rodzinie, czy w jej społeczności, czy nawet w jej oprawcach.

Allah Subhannahu Wa Ta'ala powiedział w Koranie:

وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ

Dobry czyn i zły czyn nie są równe. Odsuwaj więc gorszy czyn tym, co jest lepsze. Wtedy ten, który jest tobie wrogiem, będzie jak bliski przyjaciel. (41:34)

Nasz ukochany Prorok saał powiedział nam:

Kana Allahu fi ‘awn al-‘abdi ma dama al-‘abdu fi ‘awni akhihi.

"Allah jest Pomocnikiem sługi, tak długo, jak sługa jest pomocnikiem swego brata."


W świetle powyższych informacji, najważniejsze kwestie, które należy zastosować, aby przeciwdziałać uciskowi lub zaniedbaniu jednostki:

1) Umieść Allaha i Jego Wysłannika w centrum własnego zainteresowania, jak i politycznego, intelektualnego i aktywistycznego.

2) Poszukuj wiedzy by znać swoje prawa, jak i również swoje obowiązki i wymagania względem innych.

3) Ćwicz to, co jest wymagane, aby stać się w tym najlepszym, bowiem to klucz do otrzymania ochrony od Allaha. 

4) Utrzymuj kontakty z rodziną i społecznością z intencją zadowolenia Allaha, jak i z intencją pomaganiu ludziom bez oczekiwania zapłaty (khidma).

5) Nie trać nadziei, gdy borykasz się z trudnym okresem prób. Nasz ukochany Prorok powiedział nam: 
"Jak zadziwiająca jest sprawa wierzącego,bo wszystko, co mu się przydarza, jest najlepsze, i nie dotyczy to nikogo poza wierzącym. Gdy wydarzy się mu coś dobrego, dziękuję Bogu i to jest to najlepsze dla niego; gdy przydarzy mu się coś przykrego, jest cierpliwy i to najlepsze dla niego". (Muslim, 4.2295:2999)

W przypadku kwestii społecznych to osoby o wyższej pozycji (np. uczeni, bogaci, przywódcy społeczności) powinni być świadomym z czym borykają się otaczający ich ludzie i nawoływać do zaprzestania wykroczeń i ucisku. 

Tak, jak Allah mówi w Koranie:

يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

O synu mój! Odprawiaj modlitwę, nakazuj to, co jest odpowiednie, i zakazuj tego, co jest godne nagany! Znoś cierpliwie, co cię dosięgnie - to należy da dobrych postanowień. (31:17)

Jeśli osoby na tych stanowiskach tego nie robią, będą o to zapytani w Dniu Sądu. Niech boją się Allaha!

Autor: Umm Khalil