"Nie ma przymusu w religii" a kara za apostazję


Pytanie: Jaka jest kara za apostazję w islamie? Uczeni uważają, że to kara śmierci, ale przecież Allah mówi w Koranie: "Nie ma przymusu w religii!" (2:256), więc jak możemy karać tych, którzy odeszli od religii? Proszę to wytłumaczyć.

Odpowiada: Szejkh Abdurragmaan Khan

Szkoły interpretacji 

Abdullah ibn Abbas (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo z nim) powiedział: "Ktokolwiek zmieni religię, zabij go" Bukhari

Wszystkie 4 szkoły prawa orzecznictwa są zgodne, co do tego, że apostatę należy zabić.

Jednak może to wykonać jedynie islamski władca lub przedstawiciel jego sądu.

Trzy z czterech szkół wymagają, aby dać apostacie 3 dni na przemyślenie i możliwość odpokutowania tej deklaracji w sądzie. Szkoła hanaficka uważa, że dawanie takiej możliwości jest zalecane, ale nie wymagane. Uważa również, że apostatki (kobiety) nie można zabić. (al-Mawsu'a al-Fiqhiyya)

Sam fakt, że egzekucja apostatów jest dozwolona tylko w kraju islamskim, w którym władca lub jego reprezentant wydaje wyrok ma ogromne znaczenie. Żaden człowiek, niezależnie jak wielki grzech popełnił, nie może zostać zabity bez procesu w ważnym islamskim sądzie. Ta zasada sprawia, że w obecnych czasach większość apostatów nie może być ukarana. 

Mądrość

We wczesnych muzułmańskich społecznościach, apostazja była często przypisywana do buntu.

Bunt oznaczał, że rządy islamu mogły zostać wyeliminowane. Nastałaby niesprawiedliwość i ucisk. Mamy sporo dowodów na to, że podboje islamskie szerzyły pokój, harmonię i zrozumienie na wszystkich obszarach. Zostało to wyraźnie wyrażone w słowach Ribiy ibn Amir, kiedy powiedział perskiemu generałowi Rustamowi: "Allah posłał nas, abyśmy was wyzwolili z kultu dzieła na kult Stwórcy tworzenia;  i aby uwolnić was o zwężania tego świata do ogromu życia pozagrobowego, i aby uwolnić was od opresji religii kierując ku sprawiedliwości islamu." (Ibn Kathir, al-Bidaya wa al-Nihaya)

Nie ma przymusu w religii 

Wers Koranu 2:256 odnosi się konkretnie do zmuszania niemuzułmanów do przycięcia islamu!

Niemuzułmanie zawsze byli częścią muzułmańskich społeczności i zamieszkiwali muzułmańskie kraje. Mieli prawa i byli traktowani sprawiedliwie. 

Incydent, w którym Żyd wystąpił przeciwko kalifowi tamtycz czasów, 'Ali bin Abi Talibowi, a mimo to, sąd wydał wyrok na jego korzyść, stanowi wystarczający dowód na potwierdzenie tego punktu.

Allah wields najlepiej.

Szejkh Abdurragmaan Khan

Sprawdził i zatwierdził: Szejkh Faraz Rabbani 


https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/what-is-the-punishment-for-apostasy-in-islam/