Wyjaśnienie dotyczące wieku Aiszy (ra) w momencie małżeństwa
Obalenie fitny: wiek Aiszy (radhijallah anha) podczas małżeństwa z Muhammadem ﷺ
Człowiek imienim Nilofar Ahmed opublikował artykuł sugerując, że Aisza (ra) miała przynajmniej 18 lat podczas zawarcia małżeństwa. Swoją teorię poparł historycznymi faktami i narratorami hadisów. Nasze rozeznanie odrzuca jego twierdzenie wskazując na niedokładności i nieuczciwość akademicką w artykule.
Mufti Ebrahim Desai
Sprostowanie
Ze względu na ograniczenia umysłu, istnieją pewne kwestie, których wszyscy nie mogą zrozumieć. Zasadniczo istnieją dwa podejścia do rozwiązywania takich kwestii. Pierwsze podejście jest przepraszające - osoba stara się ukryć rzeczywistość, aby zyskać zaufanie i aprobatę innych. Autentyczne fakty są odrzucane i zastępowane przez pozornie atrakcyjne informacje ze strachu, że tłumy, szczególnie niemuzułmanie będą mieli negatywne zrozumienie islamu, jeżeli przedstawiona zostanie sytuacja faktyczna. Drugim podejściem jest przedstawienie faktycznej sytuacji w tej sprawie. Odczucia i sentymenty ludzi nie są brane pod uwagę. Odbywa się to z mocnym przekonaniem, że Allah będzie bronił i ocali Swój Din. Chociaż intencja pierwszego podejścia jest szlachetna, jest niebezpieczna. Konsekwencje przekręcania informacji, aby zadowolić ludzi, są zbyt przerażające, aby je rozważać. Kiedy badacz ukrywa prawdę, islam zostanie skażony, wbrew nadziei na przedstawienie go w szlachetnym świetle. Jest to też akademicka nieuczciwość, działanie wbrew duchowi uczciwości i prawdomówności, kttóre są znakami islamu.
Wiek Aiszy (ra) podczas jej małżeństwa z Wysłannikiem Allaha ﷺ jest często podkreślany i negatywnie prezentowany w kontekście małżeństw dzieci. Próbując uniknąć oskrażenia o małżeństwo dzieci w islamie, niektórzy przyjęli podejście przepraszające i zaczęli zniekształcać faktyczną sytuację, co do wieku Aiszy w okresie małżeństwa. Takie podejście jest niebezpieczne i oparte na niewłaściwym założeniu. Musimy śmiało twierdzić, że małżeństwa dzieci nie są zabronione w islamie. Istnieją jednak zasady regulujące tą kwestię w celu ochrony dobra dziecka.
Ten artykuł jest obaleniem esseju Nilofara Ahmeda, opublikowanego na łamach czasopisma "Dawn" 17 lutego 2012 roku. Wspomniany esej bazuje na niewłaściwych założeniach:- zakaz małżeństw dzieci
- historyczne fakty muszą być skorelowane z autentycznymi przekazami
Dziennikarz twierdzi, że dezinformacja co do wieku Ajszy (ra), jakoby miała mieć 6 lat w dniu ślubu doprowadziła do błędnego poglądu, że małżeństwa dzieci mają zezwolenie w islamie. Jego drugim założeniem jest to, że autentyczne przekazy muszą korelować z historycznymi faktami. Oba założenia są niepoprawne. Małżeństwa dzieci są dozwolone. Nie ma na ten temat różnicy zdań w 4 głównych szkołach myśli i prawa: hanafickiej, malikickiej, szafickiej i hambalickiej. Tak, istnieją zasady rządzące małżeństwem dzieci w celu zachowania i ochrony ich interesów.
Co więcej, fakty historyczne nie są dokładne. Nie mogą być środkiem do ustalenia autentyczności hadisu, szczególnie jeśli hadis sam w sobie jest czysto autentyczny (sahih). Miarą przewodnią powinien być hadis, a nie czynniki historyczne. To jest podstawowa zasada. Żaden wiarygodny uczony nie zignorowałby takich podstaw. Kwestiunuje to kwalifikacje autora artykułu. Zapamiętajcie złotą radę: Bądźcie ostrożni od kogo czerpiecie swoje din.
Dowód na to, że Aisza (ra) miała 6 lat w dniu zawarcia małżeństwa jest w hadisach sahih al-Buchari i sahih Muslim. Rozważmy je:
حدثنا محمد بن يوسف، حدثنا سفيان، عن هشام، عن أبيه، عن عائشة رضي الله عنها:أن النبي صلى الله عليه وسلم تزوجها وهي بنت ست سنين، وأدخلت عليه وهي بنت تسع، ومكثت عنده تسعا(صحيح البخاري, ج 10، ص 466-467، دار البشائر الاسلامية)
Aishah Radhiyallāhu Anhā reports that Nabī Sallallāhu Alaihi Wa Sallam married her while she was six years old. She was sent to stay with Nabī Sallallāhu Alaihi Wa Sallam when she was nine and she lived with Nabī Sallalllāhu Alaihi Wa Sallam for nine years.
(Sahīh al-Bukhārī)
Aisza (radhijallahu anha) przekazała, że Nabi (sallallahu alejhi ła sallam) poślubił ją, gdy miała sześć lat. Została posłana by zamieszkać z Nabi (sallallahu alejhi ła sallam), kiedy miała dziewięź lat i żyła z Nabi (sallallahu alejhi ła sallam) prze dziewięć lat.
Sahih Buchari
وحدثنا يحيى بن يحيى، أخبرنا أبو معاوية، عن هشام بن عروة، ح وحدثنا ابن نمير، واللفظ له، حدثنا عبدة هو ابن سليمان، عن هشام، عن أبيه، عن عائشة، قالت: «تزوجني النبي صلى الله عليه وسلم وأنا بنت ست سنين، وبنى بي وأنا بنت تسع سنين (صحيح مسلم، ج 2، ص 1039، دار إحياء التراث العربي – بيروت)
Aishah Radhiyallāhu Anhā says, “Rasūlullāh Sallallāhu Alaihi Wa Sallam married me when I was six years old, and he started living with me when I was nine years old.
Aisza (radhijallahu anha) mówi: "Rasulullah (sallallahu alejhi ła sallam) poślubił mnie, kiedy miałam sześć lat, i zaczął ze mną mieszkać, kiedy miałam dziewięć lat."
Sahih Muslim
Umma zaakceptowała te przekazy jako autentyczne. Allamah Hafidh bin Hajar al-Asqalani Rahimahullah stanowi w "Sharh al-Nukhbah", że ulama są jednomyślni w akceptacji hadisów sahih al-Buchari i sahih Muslim. To najbardziej autentyczne zbiory hadisów.
Autor artykułu uznał, że jeden z narratorów jest słaby, wskazując na Hishama bin Urwah Rahimahullah. Pisarz stwierdza dalej: "Jest tylko jeden hadis Hishama, który sugeruje, że Aisza miała dziewięć lat, gdy poszła mieszkać ze swoim mężem." Pisarz niewłaściwie twierdzi, że Hafidh Dhahabi Rahimahullah mówił o utracie pamięci przez Hishama w późniejszym okresie. Poniżej znajduje się rzeczywiste sformułowanie Allamah'a Dhahabi Rahimahullah:
هشام بن عروة [ع] ، أحد الاعلام.
حجة إمام، لكن في الكبر تناقص حفظه، ولم يختلط أبدا، ولا عبرة بما قاله أبو الحسن بن القطان من أنه وسهيل بن أبي صالح اختلطا، وتغيرا.
نعم الرجل تغير قليلا ولم يبق حفظه كهو في حال الشبيبة، فنسى بعض محفوظه أو وهم، فكان ماذا! أهو معصوم من النسيان!
ولما قدم العراق في آخر عمره حدث بجملة كثيرة من العلم، في غضون ذلك يسير أحاديث لم يجودها، ومثل هذا يقع لمالك ولشعبة ولوكيع ولكبار الثقات، فدع عنك الخبط وذر خلط الائمة الاثبات بالضعفاء والمخلطين، فهشام شيخ الإسلام (مبزان الاعتدال)
Hisham bin Urwah jest jednym z wielkich autorytetów i przywódców. Kiedy się zestarzał, jego pamięć nieznacznie się zmniejszyła, jednak nigdy nie stał się mukhtalit'em (osobą, która straciła pamięć i błądzi w hadisach). Nie bierze się pod uwagę tego, o co pomawiali go niektórzy ludzie.
Jak wspaniałą był osobą! Jego pamięć jedynie nieco osłabła i nie pozostała taka, jaka była w młodości. Przy niektórych okazjach zdarzyło mu się popełnić błąd w wyniku zapomnienia. Co z tego? Czy nie jest człowiekiem, że jest chroniony przed zapomnieniem!
Kiedy przybył do Iraku pod koniec swego życia, przekazał wiele hadisów. Spośród wielu opowiedzianych hadisów, tylko kilka nie zostało powiedzianych idealnie. Tak było również w przypadku imama Malika, imama Shu'baha, Waki i innych wybitnych gigantów islamu. Dlatego porzuć swoją błędną wrzawę! Nie mieszaj silnych, wiarygodnych narratorów ze słabymi, bowiem Hisham jest szejch ul islamu (przyp. tłumacz: shejch ul hadis to wyoko poważany i wykształcony uczony, który specjalizuje się w studiowaniu i nauczaniu hadisów). "
(Mizan al-I'tidal)
Wszakże, czysto teoretycznie, nawet jeśli uznamy narracje Hishama za słabe, nadal istnieją inne narracje bez niego w łańcuchu (narratorów), które udowadniają, że Aisza (radhijallahu anha) miała sześć lat w dniu zaślubin i lat dziewięć, gdy zamieszkała z Muhammadem (sallallahu alejhi ła sallam). Imam Muslim przekazuje następujący hadis, gdzie Hisham nie występuje w łańcuchu (osób, które przekazują go):
حدثنا يحيى بن يحيى، وإسحاق بن إبراهيم، وأبو بكر بن أبي شيبة، وأبو كريب، قال يحيى، وإسحاق: أخبرنا، وقال الآخران: حدثنا أبو معاوية، عن الأعمش، عن إبراهيم، عن الأسود، عن عائشة، قالت: «تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم وهي بنت ست، وبنى بها وهي بنت تسع، ومات عنهاوهي بنت ثمان عشرة (صحيح مسلم، ج 2، ص 1039، دار إحياء التراث العربي – بيروت)
Aisza (ra) zgłosiła, że Rasulullah (sallallahu alejhi ła sallam) poślubił ją, gdy miała sześć lat, a gdy miała lat dziewięć zaczął z nią mieszkać, a gdy miała osiemnaście zmarł." (sahih Muslim)
W zbiorze hadisów "Sunan al-Nasai", mamy przekaz o podobnym znaczeniu, gdzie w łańcuchu nie ma Hishama. Ten hadis brzmi następująco:
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ سَعْدِ بْنِ الْحَكَمِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَمِّي، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ، قَالَ: أَخْبَرَنِي عُمَارَةُ بْنُ غَزِيَّةَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «تَزَوَّجَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهِيَ بِنْتُ سِتِّ سِنِينَ، وَبَنَى بِهَا وَهِيَ بِنْتُ تِسْعٍ (سنن النسائ، ج 6، ص 131، مكتب المطبوعات الإسلامية – حلب)
Aishah Radhiyallāhu Anhā relates that Rasūlullāh Sallallāhu Alaihi Wa Sallam married me while she was a six years old girl and he lived with her when she was nine years old.
Aisza (radhijallahu anha ) opowiada, że Rasulullah (sallallahu alejhi ła salam) poślubił mnie, gdy byłam sześcioletnią dziewczynką i mieszkał z nią, gdy miała lat dziewięć. ( Sunan al-Nasai)
Drugim zarzutem przedstawionym przez autora tekstu była informacja, że Koran określa okres dojrzewania jako minimalny wiek do zawarcia małżeństwa. Na potwierdzenie swoich słów podaje aja (werset) sury al-Nisa:
Doświadczajcie sieroty, aż osiągną wiek do małżeństwa
Koran 4:6
Określenie "wiek do małżeństwa" jest użyty jako odniesienie do okresu dojrzewania, ponieważ jest gotowy osiągnąć cel małżeństwa, czyli prokreacja po osiągnięciu dojrzałości płciowej. Ten werset nie zabrania małżeństw, tych którzy nie są dojrzali. Faktem jest, że istnieje konsensus czterech imamów: imama Abu Hanifah, imama Malika, imama Shaf'i i imama Ahmeda Rahumumullah - dozwolone jest poślubienie nieletniego. W związku z tym, ten werset nie może być nigdy użyty jako zaprzeczenie, że Aisza (ra) wyszła za mąż w wieku sześciu lat.
Autor również głosi, że "Allama Kandhulvi mówi, że słowa wypowiedziane odnośnie wieku Aiszy brzmiały "tissa ashara", oznaczające 19, kiedy Hisham usłyszał tylko (lub zapamiętał) samo "tissa", czyli dziewięć. Maulana Usmani myśli, że ta zmiana była celowa i złośliwie wprowadzona później." To zarzut bez dowodu. To stwierdzenie nie ma podstaw, zwłaszcza, że jest sprzeczne z innymi autentycznymi narracjami przytoczonymi powyżej.
Kontynuują obiekcje, dziennikarz stwierdza: "Historyk Ibn Ishaq w swoim "Sirat Rasul Allah" (przyp. tłumacz: sira, biografia proroka Muhammada saał) podał listę ludzi, którzy akceptowali islam w pierwszym rok głoszenia islamu, gdzie imię Aiszy jest przytoczone jako "Aisza, mała córka Abu Bakr". Jeśli akceptujemy wyliczenia Hisham'a, nawet się jeszcze nie narodziła w tamtym okresie czasu."
Jest to wyraźne niezrozumienie Ibn Ishaq Rahimahullah, zwłaszcza, gdy jest sprzeczne z autentycznymi narracjami i innymi księgami siry. I w tym przypadku, Ibn Ishaq Rahimahullah nie udowodnił łańcucha (narratorów) wspierającego jego twierdzenie.
Kolejnym zarzutem tego dziennikarza jest to, że Musnad Ahmad, Khawla (ra) użył słowa "bikrun" w odniesieniu do Aiszy (ra). Autor uważa, że słowo "bikrun" oznaczające dziewicę jest używane wyłącznie dla niezamężnych dziewczyn, które osiągnęły wiek dojrzałości płciowej.
Słowo "bikrun" może być też użyte dla dziewczyn, które nie osiągnęły dojrzałości płciowej. "Lisa al-Arab" znany słownik języka arabskiego ma następujące znaczenie dla tego słowa:
البكر: الجارية اللتي لم تفتض(لسان العرب)
Kobieta, która nie została rozdziewiczona. (Lisan al-Arab)
"Mu'jam Lughat al-Fuqaha", słownik słów używanych przez jurystów (prawników szariatu) definiuje "bikrun" jako:
الفتاة العذراء التي لم تزل بكارتها بوطء (معجم لغة الفقهاء)
Ta, która nie straciła swojego dziewictwa przez stosunek. (Mu'jam Lughat al-Fuqaha)
Bazując na powyżej przytoczonych definicjach, oczywistym jest, że słowo "bikrun" nie odnosi się do dojrzałej damy tylko do każdej kobiety, która jest dziewicą, zniezależnie od tego, czy osiągnęła pełnoletność, czy też nie.
Drugą i bardziej oczywistą odpowiedzią dla tych zastrzeżeń jest ten sam hadis, gdzie wiek Aiszy (ra) to sześć lat. Pisarz sprzeciwił się tylko słowu "bikrun", ale nie nawiązał później, do hadisu, gdzie Aisha (ra) mówi, że ma sześć lat. A to jasno wskazuje, że sahabah (przyp. tłumacz: pierwsi muzułmanie, jak i osoby otaczające Muhammasa saał) również używali słowa "bikrun" o każdej dziewicy, niezależnie od tego, czy osiągnęła dojrzałość płciową, czy też nie.
Dziennikarz dalej głosi, że "niektórzy uczeni myślą, że Aisha została wydana za mąż wcześnie, bo arabskie dziewczynki dojrzewały szybciej. Tylko, że to nie był powszechny zwyczaj arabów w tamtych czasach. Zgodnie z Allama Kandhulvi, nie było takiej sytuacji, ani przed islamem, ani po nim. Nie było to nawet promowane przez sunnę proroka. Prorok wydał swoje córki: Fatimę w wieku 21 lat i Ruquiyya w wieku 23 lat. Tymczasem, ojciec Aiszy, Abu Bakr wydał swoją najstarszą córkę Asmę w wieku 26 lat."
To kolejna bezpodstawna i nieakadamicka opinia. Z przekazów jasno wynika, że niektóre w młodym wieku miały miejsce w czasach Rasulullaha (sallallahu alejhi ła salam), sahaby (ra) i tych muzułmanów, którzy pojawili się wkrótce potem. Na przykład, Hafidh bin Hajar Rahimahullah cytuje w swoim "Kitab 'al-Isabah'", że Nabi (sallallahu alejhi ła sallam) miał (prababkę) Salmah bin Ibi Salmah (ra), która poślubiła Umamah bint Hamzah (ra), nim które kolwiek z nich osiągnęło pełnoletność płciową.
Rozważny również następujący hadis sahih Buchari:
وقال الحسن بن صالح: «أدركت جارة لنا جدة، بنت إحدى وعشرين سنة (صحيح البخاري، ج 5، ص 562، دار البشائر الاسلامية)
Roszczenia, co do wieku Fatimy i Ruqayyah (ra) w okresie ich małżeństwa są również niedokładne. Nabi (sallallahu alejhi ła sallam) poślubił Hadhrat Khadijah (ra), gdy miał dwadzieścia pięć lat. Ich pierwsza córką była Zainab (ra). Polegając na większości ulama, Ruqayyah (ra) jest drugą córką Rasulullah (sallallahu alejhi ła salam). W "Al-Isabah" Hafidh bin Hajar Rahimahullah przekazał na autorytecie Ibn Sa'd Rahimahullah, że Utbah bin Abi Lahab poślubił Ruqayyah (ra) przed proroctwem (nubuwwah). Rasulullah (sallallahu alejhi ła sallam) miał czterdzieści lat w momencie proroctwa. W związku z tym, oczywiste jest, że Hadhrat Ruqayyah (ra) miała 13 lat lub była młodsza, gdy wyszła za mąż.
Po proroctwie Rasulullaha (sallallahu alejhi ła salam), Abu Lahab nakazał swojemu synowi Utbah bin Abi Lahab rozwieść się Hadhrat Ruqayyah (ra). Następnie Uthman (ra) poślubił Ruqayyah (ra).
Nawet małżeństwo Ruqayyah (ra) z Uthmanem (ra) miało miejsce sporo przed tym, jak miała 23 lata. Uthman (ra) i Ruqayyah (ra) wyemigrowali razem do Etopii 55 lat po proroctwie. Wskazuje to na to, że byli już małżeństwem przed piątym rokiem proroctwa. Stąd, wiek Ruqayyah (ra) w okresie jej małżeństwa z Uthmanem (ra) był między 13, a 18 rokiem życia, a nie 23 jak sugeruje autor tekstu!
W odniesieniu do wieku Fatimy (ra) w okresie jej małżeństwa z Ali (ra), istnieje różnica opinii, bowiem istnieją różne opinie co do daty jej urodzin. Jedni mówią, że urodziła się, kiedy Nabi (sallalahu alejhi ła sallam) miał 35 lat, a inni uważają, że urodziła się przed proroctwem, kiedy Nabi (sallallahu alejhi ła sallam) miał około 40 lat. Odnosząc się do wieku, w którym wyszła ma mąż, jedni uczeni (ulama) uważają, że Ali (ra) poślubił ją w pierwszy rok po migracji, a inni sądzą, że poślubił ją w drugi rok po migracji. Jeśli założymy, że urodziła się, kiedy Nabi (saallallahu alejhi ła sallam) miał około 40 lat, a ona wyszła za mąż 5 lat po migracji to miała około 13 lat. Jeśli przyjmiemy drugą wersję wydarzeń, to miała około 18 lat w okresie swojego małżeństwa, a nie 21, jak sugeruje artykuł!
Autor sprzęciwia się dalej mówiąc: "Aisha przekazała, że była obecna na polu bitwy pod Badrem (Muslim). To prowadzi do wniosku, że wprowadziła się do domu proroka w 1 roku hidżry, ale 9latka nie mogłaby być wzięta na ciężką i ryzykowną misję wojskową. W 2 roku hidżry, Prorok odmówił zabrania chłopców młodszych niż 15 lat na bitwę pod Uhud. Czy więc pozwoliłby 10letniej dziewczyce mu towarzyszyć?"
Ponownie mamy zwykłe założenia bez dokładnych dowodów, a jasne jest, że zakaz Nabiego (sallalahu alejhi ła sallam) dotyczył chłopców, a nie dziewczynek, a to dlatego, że chłopcy byli tymi, którzy aktywnie uczestniczyli w wyprawach. Kobiety świadczyły usługi (wojskowe) tylko w razie potrzeby. Sprzeciw ten nie ma zadnego znaczenia, bowiem mamy jasne i autentyczne hadisy w Sahih al-Buchari, Sahih Muslim, i wielu innych zbiorach hadisów, które udowadniają, że Aisha (ra) miała 6 lat w wieku zamążpójścia.
Przedstawiając kolejny zarzut, dziennikarz mówi: "Aisha używała kunniat, tytuł pochodzi od imienia dziecka Umme Abdullaha, po jej siostrzeńcu i adoptowanym synu. Gdyby miała 6 lat w dniu swojego nikah, byłaby tylko o osiem lat starsza od niego, co nie uprawniałoby go do adopcji. Także, mała dziewczynka nie mogła zrezygnować z posiadania własnego dziecka i użycia imienia adoptowanego dziecka na swój kunniat."
Kunja (przyp. tlumacz: rodzaj przydomku w kulturze arabskiej; odniesienie do imienia najstarszego syna lub najstarszej córki) Aiszy (ra) została przekazana jej przez Rasulullaha (sallalahu alejhi ła sallam). Tło tego incydentu jest wymienione w Sunan Abu Dawud. Hadis ten brzmi:
عن عائشة رضي الله عنها، أنها قالت: يا رسول الله، كل صواحبي لهن كنى، قال: «فاكتني بابنك عبد الله» يعني ابن اختها قال مسدد: عبد الله بن الزبير، قال: فكانت تكنى بأم عبد الله (سنن ابي داؤد، ج 5، ص 441، دار اليسر)
Ponato dziennikarz nie podał żadnego odniesienia dla adopcji Abdullaha bin Zubair (ra). Sam fakt, że kunja Aiszy (ra) była przypisana do jego imienia, nie świadczy o tym, że zrezygnowała z posiadania dziecka. Z haidus Sunan Abi Dawuda wynika jasno, że otrzymała kunja, bo inne żony Rasulullah (sallallahu alejhi ła salam) też go miały i ona sama zapragneła mieć przydomek.
Przytaczamy kolejny cytat autora tekstu: "Siostrzeniec Aiszy (ra), Urwah zauważył kiedyś, że nie był zaskoczony jej niesamowitą znajomością prawa islamskiego, poezją i historią, ponieważ była żoną proroka i córką Abu Bakr. Skoro miała 8 lat, gdy jej ojciec wyemigrował, to kiedy zdążyła się nauczyć poezji i historii od niego?"
Znowu nie mamy tutaj odniesienia, ani potwierdzenia, że słowa Urwah (ra) są autentyczne lub nie. Jednak, jeśli przyjmiemy to jako prawdę, to normalne jest dla małego dziecka szybko przyswajać wiedzę. Nawet w dzisiejszych czasach widzimy, jak małe dzieci uczą się bardzo skomplikowanych informacji. Wiele dzieci przed 8 rokiem życia potrafi zapamiętać cały Koran. A faktem jest, że w dawnych czasach dzieci miały lepszą pamięć. Nawet jeśli Abu Bakr (ra) wyemigrował do Mediny, kiedy Aisza (ra) miała tylko 8 lat, to ona też uczestniczyła w emigracji. To, że została z Nabi (sallallahu alejhi ła sallam) w Medynie nie oznacza, że zaprzestała pobierania nauk od swego ojca.
W ostatnim zarzucie autor pisze: "Istnieje zgoda, co do tego, że Aisza była 10 lat młogsza od swojej najstarszej siostry Asmy, której wiek na okres hidżry lub migracji do Medyny wynosił 28 lat. Możemy wyliczyć, że Aisza miała około 18lat w okresie migracji."
Twierdzenie dziennikarza co do zgody jest nieprawdziwe i nawet nie postarał się, aby je potwierdzić podając referencje. W książce "Usd al-Ghabah" Allamah Jazri Rahumahullah cytuje Abu Na'im mówiącego, że Asma (ra) urodziła się 27 lat przed migracją. W "al-Isabah" Hafidh bin al-Hajar Rahimahullah mówi, że Aisza (ra) urodziła się 4 lub 5 lat po proroctwie Nabiego (sallallahu alejhi ła sallam). To udowadnia, że Asma (ra) była 18 lub 19 lat starsza od Aiszy (ra), a nie 10 jak twierdzi dziennikarz. Tak, więc Aisha miała 8 lub 9 lat w okresie migracji.
Podsumowując, aby informacje były prawomocne i autentycznem muszą być przekazywane z pokolenia na pokolenie przez ważny łańcuch narratorów. Istnieje autentyczny łańcuch w sahih al-Buchari i innych zbiorach hadisów, który udowadnia, że Aisza miała 6 lat w okresie małżeństwa. Zatem wszelkie historyczne roszczenia wysunięte przeciwko temu nie mają znaczenia, szczególnie, gdy nie są poparte autentycznym łańcuchem.
Allah będzie chronił Swój Din i szanował naszego ukochanego Rasul (sallallahu alejhi ła sallam) z faktem, że Rasulullah (sallallahu alejhi ła salam) poślubil naszą Matkę Aiszę (radhijallahu anha) w wieku 6 lat i zaczął mieszkać z nią, gdy miała 9 lat. Pozwólcie nam zabezpieczyć ten fakt i pozwolić Allahowi zabezpieczyć Jego Din.
Allah wie najlepiej.
Mawlana Abdul Azim bin Abdur Rahman
Uczeń Sarul Iftaa, Stany Zjednoczone
Sprawdził i zatwierdził: Mufti Ebrahim Desai
Artykuł: http://askimam.org/public/question_detail/17300